Foto: Hina
Suvereno.hr/kmk
Velik je ovo dan za Hrvatsku. Naše nebo od danas čuvaju Rafalei. Povijesni prelet od vojne baze kod Bordeauxa do Zagreba trajao je sat i 40 minuta.
Rafalei su sada u novoizgrađenim hangarima na Plesu otkuda se javio novinar Branko Nađvinski.
U središnjem Dnevniku HTV-a o ovom važnom trenutku govorili su ministar obrane Ivan Anušić i brigadni general Michael Križanec, zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane.
– Ovo je veliki dan za Hrvatsku i veliki dan za oružane snage, posebno Hrvatsko ratno zrakoplovstvo koje će koristiti ove avione koji se nalaze iza nas. Let od Francuske do ovdje nije niti kratak, nije niti brz, niti lagan. Vremenske prilike nisu bile baš onakve kakve smo željeli da budu, bila je kiša, niska naoblaka. Ali sve je prošlo, hvala Bogu, dobro. To je dokaz da su naši piloti vrhunski piloti, vrhunski obučeni, spremni na sve zadatke, kazao je ministar Anušić.
Obuka je bila uspješna, a trajala je otprilike 15 mjeseci.
– Za neke od naših pripadnika pilota je bilo nešto i kraće, međutim, pokazali su da čak i u ovako složenim meteorološkim uvjetima, u izazovnoj situaciji gdje su imali i štrajk kontrolora letenja u Francuskoj, i imali smo i sreće, i sreća prati hrabre, rekao je general Križanec.
U prvom valu obučeno je 90 ljudi, no tu obuka ne prestaje. Rafalei su vrlo moćni, ali pritom i vrlo komplicirani i zahtjevni.
– U tih 90 obučili smo značajan broj instruktora koji će ovdje pod nazorom francuskih specijalista, instruktora i njihovih predstavnika industrije i zrakoplovstva provoditi obuku naših djelatnika kako bismo osigurali održivost ove sposobnosti, pogotovo u domeni obuke, pojasnio je.
Anušić: Osjetljiv geopolitički trenutak, moramo biti samostalni
Ministar Anušić kazao je da je upravo zbog osjetljive geopolitičke situacije moramo biti samostalni.
– Uvijek je dobro da budemo samoodrživi, da budemo samostalni, da budemo dovoljni i da možemo biti neovisni od pomoći bilo koga, eventualno neke intervencije, ali sposobni sami sebe braniti. To je vrh borbene sposobnosti jedne države i trebamo stremiti tome da budemo u potpunosti neovisni, iako smo naravno članica NATO-a koja i kao takva i ojačali i sam NATO savez, rekao je.
Na upit novinara Nađvinskog koliko bi bilo teško u nekakvoj budućnosti obnoviti borbenu letačku sposobnost da smo je izgubili, iako nismo, general Križanec kazao je da ne bi bilo nemoguće, ali da bi bilo izuzetno dugotrajno i skupo.
– Stvoriti nešto od nule je puno teže nego kada nastavite određenu sposobnost koju imate. Ako imamo jezgru to puno više znači nego da krećemo od nule, rekao je.
Križanec: Obuka će trajati još određeno vrijeme da dosegnemo punu operativnu sposobnost
S istočnog tipa zrakoplova, prešli na zapadni. Koliko smo u ovom trenutku kompatibilniji s NATO snagama?
– Kompatibilnost je jedna riječ koja se odnosi, mi inače govorimo interoperabilnost, ona se odnosi na stroj, na procedure, obuku i sve ono što ljudi mogu činiti s tim strojevima ili oružjima ili oruđima. Mi smo tek započeli ovaj naš put interoperabilnosti kroz obuku. Sam stroj je interoperabilan u svom startu jer tako smo i birali da nemamo nikakvih zahtjeva za nekakve prilagodbe u kontekstu interoperabilnosti, međutim obuka će trajati još određeno vrijeme da dosegnemo punu operativnu sposobnost, pojasnio je.
Anušić je rekao da “šaljemo poruku da smo partner koji razumije svoju obavezu i svoju ulogu u jednom takvom partnerstvu kao što je NATO”.
– I prelazak na zapadnu tehnologiju nije samo potvrda da smo partner koji razumije svoju obavezu i svoju ulogu u jednom takvom partnerstvu kao što je NATO, prelazak na zapadnu tehnologiju nije samo nama cilj, kada govorimo o hrvatskoj vojnoj zaštiti, nego u kompletnim oružanim snagama, kada govorimo o hrvatskoj ratnoj mornarici i o kopnenoj vojsci. I u tome naravno ćemo nastaviti i dalje raditi, napomenuo je.
– Poruka svim onima koji ovo gledaju, a nisu članice NATO-saveza, a zemlje su koje su u našem okruženju i zemlje koje nisu u našem okruženju, ali koje na neki način kroz svoju geopolitiku smatraju da možda naša politika nije onakva kako oni očekuju da bi trebala biti, je poruka odvraćanja. Hrvatske oružane snage i hrvatska vojska i cijela politika se zasniva na odvraćanju i na sprječavanju nekakvih budućih sukoba. Ono što je cilj, što je bolja želja i moja osobna želja, naravno svih nas koji smo ovdje, biti toliko snažni i jak da jednostavno nikom ne pada na pamet bilo kakav problem imati s nama. To je cilj, dodao je.
Kada ćemo Rafale vidjeti na nebu, u operativnim letovima?
– Intenzivna obuka je pred nama, a to hoće li ona sjediti na simulatoru u bazi ili u avionu, u zraku, to je stvar jedne ekonomije i ekonomičnosti obuke. Međutim, vrlo brzo će svi imati prilike vidjeti da nećemo biti na relantu, kako se kaže, na malom gasu. Dat ćemo sve od sebe da vrlo brzo krenemo intenzivno s obukom i to i danju i noću, otkrio je general Križanec.
Pitanje održavanje riješeno je nabavkom zrakoplova, pojasnio je Anušić.
– Naravno da ćemo biti i dalje u stalnoj komunikaciji i u suradnji s Francuzima jer su njihovi zrakoplovi, njihovi su dijelovi, njihovo je znanje koje nam još uvijek treba i koristi nam i trebamo ga primjenjivati kod nas ovdje, rekao je.
Dodao je da je ovo jedno “savezništvo koje će trajati jako dugo, koje će se zasnivati na suradnji i oko održavanja i oko svega onoga što ove zrakoplove treba činiti spremnima za operativno djelovanje kroz godine koje su pred nama”.
General je otkrio da su Rafalei posebni po raznim karakteristikama.
– Mogu uvjeriti sve naše građane da možemo djelovati po ciljevima u zraku i na zemlji sa značajno većih udaljenosti, s većom preciznošću nego što smo mogli to do sada(…)uvjeravam vas sve da je ovo nemjerljivo da je čimbenik s kojim množimo borbenu moć oružanih snaga i samog ratnog zrakoplovstva deseterostruko veći, napomenuo je.
Stari MiG-ovi dio prošlosti i daljnja modernizacija
– MiG-ovi su svoje odradili, imaju slavnu povijest, djelovali su još za vrijeme Domovinskog rata i oni će naći svoje mjesto u povijesti Hrvatskog zrakoplovstva, naći će svoje mjesto gdje zaslužuju, idu zasluženi u mirovinu i od ove godine oni više neće biti operativni, rekao je Anušić.
General je otkrio što još nedostaje Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu.
– Mi vrlo aktivno radimo i na razvoju ostalih sposobnosti, pogotovo onih koje se tiču protuzračne obrane srednjeg dometa, na razvoju određenih senzorskih sustava, na uvezivanju svega toga, integriranju tih sposobnosti, ali vrlo dobro pazimo kako ćemo tim svojim razvojem i našim vizijama, idejama i onime što nudimo Ministarstvu obrane kao neka naša rješenja paralelno s tim razvijati sposobnosti kopnene vojske i ratne mornarice, rekao je.
Ministar Anušić rekao je da se aktivno radi na modernizaciji na svim razinama jer je potrebno biti spreman na sve situacije.
– Hrvatska ratna mornarica, Hrvatska kopnena vojska se obučavaju i moderniziraju dalje. Oni neće stati. Kada govorimo o obalnim ophodnim brodovima, kada govorimo o Bradleyima i dalje ćemo naravno na tome nastaviti raditi. Ne samo modernizirati oružane snage, nego gledati vojnika, čovjeka u prvom planu. Jer i ovi avioni koji su ovdje iza nas, koji su high tech tehnologija, praktički zadnje generacije, nije ništa ako nema kvalitetnog pilota unutra, zaključio je.